Jumaat, 21 Januari 2011

Standard Guru Malaysia

Standard Guru Malaysia (SGM) menggariskan kompetensi profesional yang patut dicapai oleh guru dan keperluan yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi membantu guru mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan. Standard Guru Malaysia akan dapat mengenalpasti dasar dan strategi pembangunan pendidikan guru yang patut ditambah baik sejajar dengan perkembangan dan cabaran semasa dunia pendidikan.
      Sila dapatkan bahan SGM melalui halaman muat turun   dan sila ke laman web http://www.moe.gov.my/sgm untuk maklumat lanjut.

"Instrumen SGM secara Online pada masa kini tidak boleh diakses kerana masalah teknikal yang tidak dapat dielakkan. Pihak Bahagian Pendidikan Guru, mohon maaf diatas kesukaran yang dialami.
       Para pengguna digalakkan menggunakan instrumen SGM secara offline yang boleh dimuat turun daripada Link (Instrumen (SGM)). Instrumen secara ofline dibangunkan menggunakan aplikasi excel. Oleh yang demikian komputer yang digunakan seharusnya mempunyai sekurang-kurangnya perisian Microsoft Excel untuk melaksanakan instrumen secara offline.
       Instrumen yang telah dilengkapkan boleh diemail terus kepada penyelaras teknikal SGM di alamat email berikut :
1. sgm8.offline@gmail.com atau
2. sgm9.offline@gmail.com atau
3. sgm10.offline@gmail.com

       Pengguna diminta memasukkan : Nama & No KP diruangan Nama dan masukkan Kod Sekolah dan alamat di diruangan Alamat. Simpan Fail tersebut dan rename fail yang hendak dihantar dengan nombor kad pengenalan guru.
       Bagi penyelaras ICT disekolah-sekolah juga boleh mengumpulkan instrumen (Burn Kedalam CD) yang telah dijawab oleh guru-guru dan poskan ke alamat berikut:

PENGARAH
BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
Aras 2- 6, Blok E 13, Kompleks Kerajaan Parcel E,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62604 Putrajaya
u.p : Unit Data Dan Pengurusan Maklumat

Harap maklum dan ribuan terima kasih atas kerjasama anda."

CD Standard Guru Malaysia ada dibekalkan ke sekolah-sekolah.

Welcome

Makluman

Terima Kasih kerana bersama kami