Selasa, 18 Januari 2011

RMT : Pelaksanaan Penggunaan Data Sedia Ada (DSA) Di Dalam Pemberian Bantuan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) Tahun 2011 (Maklumat Terkini)

Dengan segala hormatnya merujuk perkara di atas dan surat siaran dari KPM : KP(BKEW/BT)1910/RMT/A5 Jld.6(14 Disember 2010) adalah berkaitan.
    Sebagaimana yang telah dimaklumkan dalam surat siaran tersebut, dinyatakan penerima bantuan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) adalah murid yang ibu bapanya berdaftar dengan e-Kasih dan disahkan Miskin atau Miskin Tegar. Walaubagaimanapun, penggunaan data e-kasih sepenuhnya dalam pemberian RMT telah menyebabkan sebahagian besar murid sebelum ini menerima bantuan melalui penggunaan Data Sistem Maklumat Murid (SMM)/Data Sedia Ada tidak tersenarai dalam e-kasih dan tidak lagi menerima bantuan.
     Sehubungan dengan itu, pada 13 Januari 2011, Kerajaan telah bersetuju supaya penerima bantuan RMT diberikan juga kepada murid dalam senarai Dasar Sedia Ada iaitu, Data Sistem Maklumat Murid (SMM). Oleh itu, pihak sekolah dikehendaki melaksanakan keputusan berkenaan mengikut kelulusan yang telah diluluskan oleh JPN (JPNP.02/08/08/1001/Jld.19/(16) bertarikh 1 Disember 2010 berkuatkuasa mulai 17 Januari 2011.
     Untuk Daerah Maran, semua sekolah rendah di daerah Maran akan melaksanakan Bantuan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) mulai 24 Januari 2011 dan seterusnya mengikut Dasar Sedia Ada (SDA) iaitu hanya murid yang layak berdasarkan Data SMM yang telah diluluskan oleh JPNP (pendapatan RM400 dan perkapita RM80) sahaja. (Sila rujuk email yang telah dihantar kesekolah masing-masing)

*** Perlu diingat, dalam borang RMT (KP/RMT/C) ada peringatan tentang Peryataan butiran palsu dengan niat memperdaya atau mengelirukan Kementerian Pelajaran Malaysia bagi meluluskan Skim Bantuan ini adalah melakukan satu kesalahan rasuah di bawah Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang membawa hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi 20 tahun dan denda tidak kurang daripada 5 kali ganda jumlah atau nilai butir  matan yang palsu atau silap itu dapat dinilai atau berbentuk wang, atau RM10,000.00, mengikut mana-mana yang lebih tinggi. (Ketua Pesuruhjaya, SPRM)

Welcome

Makluman

Terima Kasih kerana bersama kami